Ve elbette desteklenmesi gereken özgün işler gerekli desteği görebiliyor mu? Destek kriterleri, seçiciler adil mi? Sinema sanatını geliştirmek için mi çaba sarfediliyor yoksa öncelikli olarak sinema ekonomisinin büyümesi için mi? Bunlar da var ayrıca...
Çok çok derinlikli bir konu... Tiyatromuz var oldukça oyuncu sıkıntısı zaten çekilmez ve tıpkı Yeşilçam'ın varolup pik yaptığı gibi güldürü/drama türünde gişe gören nice işler yapılır ama yine dibi görmemek adına neler yapılır işte onu kestirmek güç.
Misal 7. Koğuştaki Mucize filmi Oscar aday adayımız ama senaryo özgün değil, uyarlama. Bu bile başlı başına bir tartışma konusu...
Rica ederim. =)
Yapımcıların geneli yaptıkları filmden para kazanmayı amaçlar. Popüler Türk Sineması'nın "Altın Çağı" dedikleri 50-70 arası dönem de; özgün olmasa bile uyarlama senaryolarla, "Ayşecik", "Turist Ömer", "Cilalı İbo" gibi seriler yapılmıştı. Bunda rahmetli Hulki Saner'in sanat alt yapısının da etkisi var büyük ihtimalle. Neredeyse senede 5 filme para bulmuş ve kazanmış. Kazandığını yine sinemaya yatırmış.
Hulki Saner filmografisi ->
https://www.imdb.com/name/nm0762517/O yıllar aynı zamanda (60-80 arası çoğunlukla), kurulan sinematek sayesinde Avrupa'dan da etkilenmenin getirdiği bir "toplumsal gerçekçi sinema" anlayışı, göç, gurbet, köy, kırsal, gecekondu mahallesi, gelir dağılımındaki adaletsizlik gibi konular bugünün sinema ustalarının çıkmasını sağlamış.
https://www.tsa.org.tr/tr/yazi/yazidetay/29/turk-sinematek-dernegiGözlemlediğimiz gibi pandemi yüzünden kısıtlamalar çerçevesinde bir hayat sürmemiz zorunlu hale getirildiği için bir çok oyuncu sanatını gösterebileceği mecralarda çalışmalarına devam ediyor. Bu biraz sosyal medyanın da dayattığı bir durum. Çok takipçi, çok reklam geliri gibi istemeseler de hayatta kalmak, geçinmek için bazı durumlara adapte olmaları gerekiyor. Dijital ortam bunu gerektiriyor.
Eski düzenimize geri döneceğiz umudu ile beklemedeyiz. Bu olmayacak maalesef. Bir dönüşüme tanık oluyoruz.