Bence 3B yazılım seçecek kişinin öncelikle kendisine "- benim amacım ne? - Hangi Amaçla 3D yazılım öğreneceğim? " sorularını sorması gerekiyor...
Çünkü her 3B yazılımın, her konuda başarılı olması günümüzde çok zor. Eskiden istekler az olduğu için 3B yazılımların standart bir takım özellikleri sunmaları yeterliyken, bugün sinema sektöründen, sağlık sektörüne, eğitimden, mimari/mekanik görselleştirmeye, askeri simülasyona kadar çeşitli alanlarda kullanılan yazılımların her alanda başarılı performans göstermeleri çok zordur. Bazıları efekt canlandırmasında çok güçlüyken, bazıları karakter canlandırmasında, bazıları hızlı ve kaliteli sonuç üretmekte çok başarılıdırlar. Organik modellemede başarılı yazılımın, mekanik modellemede başarılı olmamasıda çok doğaldır.
Bu perspektiften bakacak olursak, elimizdeki seçenekleri değerlendirmeye çalışalım...Öncelikle popüler ve tanınan 3B
yazılımlarını 3DSMAX, Cinema4D, LightWave3D, Maya ve SoftImage XSI olduğunu söyleyebiliriz. İlk üç yazılımın en büyük özelliği hemen hemen ihtiyaç duyabileceğiniz tüm araçları olabildiğince basit bir arayüzde sunmalarıdır. Bu yazılımlar kısa sürede sonuca ulaşmanızı sağlarlar. Maya ve XSI ilk gruptakilerden farklı değildir, ama bu yazılımların esas başarılı yönleri genişlemeye ilk üç yazılımdan daha elverişli olmalarıdır. Büyük film projelerindeki üretim süreçlerine uygunluklarınıda unutmamak gerekir.
Eğer siz Mimari görselleştirme, multimedya çalışma, TV jenerik, TV efekt ve canlandırmaları türünden çalışmalar yapacaksanız bence ilk üç seçenek size hızlı ve kaliteli çözüme götürür. Eğer siz efekt ve canlandırmada sınırları zorlayacağım, Hollywood kalitesinde hatta daha iyisini yapacağım diyorsanız, o zaman seçeneğiniz Maya ya da XSI'dan yana olabilir.
Bunun aksinin olduğu durumlarda mevcuttur. Mesela 3DSMAX ya da LightWave3D'nin filmlerde kullanıldığına şahit olmuşsunuzdur. Bunun sebebi ilgili sahnelerde bu yazılımlarla hızlı ve başarılı sonuca ulaşılabilmesidir. Yine XSI ya da Maya'nın kullanıldığı TV dizileri ya da mimari görselleştirmelerde olabilir. Bu çoğunlukla firmaların üretim süreçlerini oluştururken ki stratejilerinden kaynaklanır. İlerideki projeleri ya da genel firma çalışması için XSI ya da Maya'ya yatırım yapan firma, imkanlarını her alanda kullanmayı ister. Ama bu o iş için en uygun üretim süreci olmayabilir.. Unutmayın ki her 3B yazılımla benzer işleri yapmanız mümkündür. Ama verimlilik ve maliyetler göz önüne alındığında farklı görevlerde, farklı yazılımlar birbirine üstünlük sağlar.
Yukarıda ismini verdiğim ve genel olarak tanıtmaya çalıştığım yazılımların dışında daha birçok kendi alanında başarılı 3B yazılım daha vardır. Eğer illustratörseniz, 2D çizim yeteneğiniz varsa, heykeltraşlık kabiliyetiniz varsa
ZBrush, eğer şu andaki en gelişmiş (Subdiv) modelleme aracını merak ediyorsanız
Modo, İlgi alanınızı sadece karakter canlandırması çekiyorsa
MotionBuilder, eğer efekt konusunda kendinizi geliştirmek istiyorsanız
Houdini, mekanik(NURBS) modellemede
Rhino, bedava güçlü bir 3B yazılım arıyorsanız
Blender, bedava modelleme yazılımı arıyorsanız
Wings3D'ye, bakmanızda fayda var.
Diğer Bakılmasını önerebileceğim 3D yazılımlar ise...
Truespace - Hızlı ve kolay sonuca gitmenizi sağlar. Gelecek sürümü Vray render modülü içerecek.
Nevercenter Silo - Yeni bir modelleme yazılımı. Kullananlar çok memnun..
Project Messiah - Canlandırma ve render konusunda oldukça başarılı. Bir göz atmakta fayda var.
Buraya kadar saydığımız tüm yazılımlar, benzer işleri yapsalarda, işleyişleri birbirinden farklıdır. Bazıları sanatçı dostu, bazıları daha teknik arayüzlerle karşımıza çıkar. Bir kullanıcının kolay ve hızlı bulduğu yazılımı, diğerleri bu nedenle zor bulabilir. Bu nedenle hemen hemen hepsinin deneme sürümünü internette bulabileceğiniz yukarıdaki yazılımlardan, öneriler doğrultusunda bir kaçını deneyip, karar vermeniz bence sizin için en doğrusudur...
Çalışmalarınızda başarılar dilerim...
Gökhan