Gönderen Konu: "Hyper casual" oyun sektörü game artisti değersizleştirip ötekileştiriyor mu?  (Okunma sayısı 1527 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı vertexus

  • Üye
  • **
  • İleti: 113
    • Profili Görüntüle
    • Realtime 3D model portfolyom
Sizce de "hyper casual" oyun sektörü game artisti değersizleştirip ötekileştirmiyor mu?

Birbirinin çakması olan, sanat yönetiminin, çizim ve 3d yeteneklerinin hiçe sayıldığı, içinde texture bile olmayan,küp ve top zıplattığınız,tamamen verilere, performansa dayalı ve en çokta oyuncunun cebindeki paraya odaklanmış leş bir sektör oluşmadı mı sizcede?

Özgün olmayan oyunlarıyla milyar dolara satılan yerli oyun firmasının haberi duyulduktan ve "bu iş çok kazandırıyormuş aga" söylentileri yayıldıktan sonra ortam bi anda inşaat ve müteahitlik firmalarından bozma startup oyun firmalarıyla doldu.Açık konuşalım bu firmaların sahiplerinin günlük hayatlarında oyun falan oynadığını hatta oyun ve oyunculuk kültüründen bihaber olduğunu düşünüyorum.İşin kötüsü yıllardır kaliteli oyunlar üretmeye çabalayan firmalarda bu trendin peşine takıldı.

Bu tip firmalara başvuran kalifiye 3d artistlere resmen vasıfsız eleman hatta çöp muamelesi yapılıyor.Teklif edilen ücretlerde 2000-2500 tl gibi komik rakamlar yada yıl sonu kardan pay vereceğiz palavrası.

Ha bu arada portfolyo olduğu halde test çalışması istenmesi sonra bir kulp bulup olmadı kardeş demek standart PR faaliyeti olmuş bu şirketlerde.

İşin kolayını da bulmuşlar.Özel üniversitede öğrenci olan adamı bedavaya çalıştırmak varken neden kalifiye artiste kalifiye maaş ödensin ki. Zaten assetler stok sitelerinden bedavaya yada biraz pahalısına bulunuyor, game artistin degeri yazılımcının yanında ne ki.

Ayrıca deneyimsiz olup 3d modelleme,texture,uv konusunda uzmanlaşmak isteyen bir 3d artist adayı texture hatta ışıklandırma bile kullanılmayan projelerde nasıl kendini geliştirecek onuda merak ediyorum.

Taleworlds gibi cesaretli firmaların ülkede çoğalması dileğiyle.
« Son Düzenleme: Ağustos 17, 2020, 13:00:14 ÖS Gönderen: vertexus »


  • 3D Generalist

Çevrimdışı stuck

  • Global Moderator
  • Deneyimli
  • *****
  • İleti: 2431
    • Profili Görüntüle

Birbirinin çakması olan, sanat yönetiminin, çizim ve 3d yeteneklerinin hiçe sayıldığı, içinde texture bile olmayan,küp ve top zıplattığınız,tamamen verilere, performansa dayalı ve en çokta oyuncunun cebindeki paraya odaklanmış leş bir sektör oluşmadı mı sizcede?

...

Bu tip firmalara başvuran kalifiye 3d artistlere resmen vasıfsız eleman hatta çöp muamelesi yapılıyor.Teklif edilen ücretlerde 2000-2500 tl gibi komik rakamlar yada yıl sonu kardan pay vereceğiz palavrası.

Güzel konu vertexus. Oyun sektörüyle ilgili bu bilgiler ışığında, ülke olarak, sömürerek kısayoldan para kazanmak isteyenlerin vur kaç hadisesini ne yazık ki zaman zaman deneyimliyoruz. Projelere dahil olalım ya da olmayalım, çeşitli haber kaynaklarından gündeme düşenleri bir şekilde görmekteyiz. Sinema alanında da böyle oluyor ne yazık ki. Tasarımlar, sanat yönetimine müdahalede bulunan yapımcılar yüzünden özgün olamıyor. En çok tutan, satan neyse bu gözle değerlendirilip tüketiliyor. Birbirine benzeyen tasarımlar, arayüzler çoğalıyor.

Oyun sektörünün dışında olup mobil oyun ve sinematografi konusunu harmanladığım bir tez yazma aşamasındayım. 'Yeni Medya Sanatı' kapsamına girmektedir. Konuya vakıf tasarımcı ve uzman arkadaşların yorumlarını görmek isteriz.

  • Illustrator

Çevrimdışı vertexus

  • Üye
  • **
  • İleti: 113
    • Profili Görüntüle
    • Realtime 3D model portfolyom
Son çalıştığım oyun firmasından tanıştığım iş arkadasımın ve benim yaşadığım olayı anlatayım.Arkadaşım yıllardır aktif olarak 3d animasyon sektöründe generalist pozisyonda çalışan son derece kalifiye biri. Odtü endüstriyel tasarım mezunu,3 yabancı dil bilen ve oyun tasarımı konusunda yüksek lisans derecesi olan hatta savunma sanayisi için 3d içerikler üretmiş yetenekli bir arkadaşımız.

Hyper casual oyun yaparak son dönemde ismi çokça duyulmaya başlanan İzmir'de ki bir firmaya "senior 3d artist" pozisyonunda işe giriyor.Fakat 1 ay sonra "sen bu işi bilmiyorsun,hyper casual grafik tarzında değil modellediklerin" denilerek kovuluyor.
Bahsettiğim kişi tasarım eğitimi almış biri.2 tane box'ın rengini değiştiremeyecek yada top modelini sahneye yerlestiremeyecek biri değil kesinlikle kaldı ki adamın oyun tasarımı konusunda yüksek lisans derecesi var bu bile bence kişiye yatırım yapmak için yeterli sebep.

Bana gelince ben de bu firmanın "senior 3d artist" ilanına başvurdum.Yüzyüze görüştükten sonra oyun modeli içerikli portfolyom olduğu halde örnek test çalışması görevi verdiler ve istenenleri tamamen ingilizce anlatan pdf döküman şeklinde gönderdiler.
Ha bu arada benle ilk diyaloğu ingilizce olarak yaptıklarınıda belirteyim.

İngilizce pdfde 2 gün içinde istenenler şunlardı:
-Pixar firmasının "luxo jr" masa lambası karakterini hyper casual dinamiklerle??  modellemek,riglemek,acting animasyonunu yapmak ve bunu unity oyun motorunda çalıştırmak(Demekki işe pixar animatörü arıyorlar)
-Unity içinde verilen temaya uygun full bir environment(level) oluşturmak(oohh! Yeni oyunlarının levelida bedavaya geldi)
-Bu hayali oyuna vektörel yazılımda üretilmiş 2D kullanıcı arayüzü(UI) ve 2d menü buton vs tasarımı yapmak(senior 3d artist pozisyonuyla alakasını çözemedim)
-Dördüncü birşey daha isteniyordu fakat hatırlayamadım.

Ben kendimi sculpting,modelleme,uv,texture ve render monusunda gelistirdiğimden animasyon kısmına çok hakim değilim.Yinede lamba modelini rigleyip hareketleri gösteren çok kısa bir acting animasyonu yapmayı başardım fakat unity bilgim eski oldugundan ana ekranda değil prefab ekranında çalışan halinin videosunu çekip ekledim.bunu 3dsmax icindede videoyla gösterdim ve maildede durumu belirttim.Kalanlarıda eksiksiz bitirip bir hafta sonumu feda ederek firmaya yolladım.
Bu arada 9 eylül grafik tasarım mezunuyum ve 2d vektörel çizime oldukça hakimim hatta bu konuyu kapsayan hem ingilizce hemde Turkçe 2 adet e-kitap yazdım.Aylardır düzenlide gelir getiriyor:)

1 hafta geçti ses seda cıkmayınca firmaya durumu sordum.Pozisyon için yetersiz bulunduğumu bir başkasıyla anlastıklarını belirttiler.

OLAY BURADAN SONRA KOPTU

Dosyaları wetransfer ile göndermiştim.Sonucu öğrendiğimin ertesi günü mailime wetransferden mesaj geldi.Dosyaların hiç indirilmediği ve 2 gun içinde indirilmezse dosyaların silineceği mesajı geldi.Çılgına döndüm,adamlar 2 günümü verdiğim çalışmalara bakmamışlar bile.Birde yetersiz bulduk falan diyorlar terbiyesizce.Büyük ihtimalle tanıdıklarını yerlestirdiler yada bedavaya çalışacak bir liseli ergen buldular.

En merak ettiğimde tüm bunları yapabilen birine İzmir çukurunda kaç para maaş verileceği.İşte bunun cevabını çok merak ediyorum.

Ürettiğim assetlerin izinsiz kullanılıp kullanılmayacağıda muamma.Kaldıki millete örnek iş yaptırtıp bu işleri kendi şirket web sitelerinde kendi ürettikleri projelermiş gibi yayınlayan firmaların haberlerinide duyuyoruz.

Yerli mobil oyun firmaları, reklam ve medya sektörünün içine düştüğü tuzağa düştüler ve pek çok yeteneği küstürmeye başladılar.
Bundan sonra bir oyun firmasına başvurursam sadece portfolyo göstermeye ve örnek iş taleplerini reddetmeye karar verdim.
Herkes dolandırıcı olmuş ülkede.
« Son Düzenleme: Ağustos 18, 2020, 14:28:08 ÖS Gönderen: vertexus »
  • 3D Generalist

Çevrimdışı stuck

  • Global Moderator
  • Deneyimli
  • *****
  • İleti: 2431
    • Profili Görüntüle
"hem ingilizce hemde Turkçe 2 adet e-kitap yazdım.Aylardır düzenlide gelir getiriyor:)"

Emeğinize sağlık, başka bir başlıkta kitabın adını, kapağı, tanıtımını paylaşabilirsiniz. Burada nihayetinde sadece  2d, 3d görsel paylaşmıyoruz. Sektöre katkı sağlayabilecek kitap, makale, tez ve içeriklerin başımızın üstünde yeri var. =)


Wetransfer üzerinden dosya gönderimlerinde şöyle bir durum olabilir. Bu da gözardı edilmemeli. Yolladığınız mailin sahibi gelen linki başkasına iletmiş ve o şekilde indirilmiş de olabilirler. Yaşadığınız duruma üzüldüm. Karşılıklı güven ortamı olmamasının en büyük sebebi bu tarz tutumlardır.

Porfolyo sitelerinde paylaştığım çalışmalar ve fiyatlandırmalar dışında örnek bir çalışma görmek istiyoruz diyenleri göz ardı ediyorum artık. Örnekler üzerinden yetinin kabul görmemesi, istenilen örnek çalışma için herhangi bir ödeme yapılmaması fikrine sıcak bakmıyorum. Zaman herkes için değerli ve geri gelmez.
  • Illustrator

Çevrimdışı vertexus

  • Üye
  • **
  • İleti: 113
    • Profili Görüntüle
    • Realtime 3D model portfolyom
Merhaba, biraz reklam yapıyor gibi olacak yinede forum kurallarını ihlal etmeyecekse kitabımı burada tanıtmak isterim.Kitabımın adı "İnternetten Fotoğraf, Vektörel Çizim, Video, 3D Model Satarak Para Kazanmak"

Türkçe versiyonunun linki: https://tinyurl.com/yxe7atlv
İngilizce versiyonu: https://tinyurl.com/y353gz5u

Kitap stok sitelerinde vektörel çizim,3d model,video ve fotoğraf satışı üzerine bir nevi genel kaynak niteliğinde.
Piyasada ki kitaplardan farkı daha ilk sayfadan bu işin bir kolay para kazanma yöntemi olmadığını,çok ciddi planlama ve vakit gerektirdiğini okuyucuya belirtmem ve kesin sonuç aldığım bazı teknikleri ve tüyoları açıkça ifşa etmemdir.Ayrıca vergilendirme nasıl yapılır,stoklarda satış pazarlama taktikleri,site site inceleyerek kim kaç para komisyon verir,hangi site vakit kaybıdır gibi Türkçe olarak hiçbiryerde bulamayacağınız konulara açıkça değiniyorum.

Kitabı şimdilik google play ve kobo e-kitap sitesi üzerinden satmaktayım.Kobo'ya kitap koyduğunuzda aynı zamanda D&R ve idefix.com satış sitesindede otomatik satışa çıkıyor buda satış anlamında avantaj sağlıyor.

Şu ara kindle için ayrı bir versiyonunu çıkartmaya ve çeşitli kusurlarını gidermeyle uğraşıyorum.Çok keyifli ve ek getirisi olan bir uğraş herkese tavsiye ederim.Sırlarıyla ölmek yerine bilgisini paylaşmayı seçenlerdenim.

Wetransfer konusu dediğiniz gibi olsa dahi, 2 günümü kitleyen işle ilgili tek cümle geri bildirim yapılmaması hala kafamda soru işaretleri olmasına neden oluyor.Ayrıca ben iş ne oldu diye sormasan büyük ihtimalle birdaha iletişime geçmeyeceklerdi.

Bir süredir freelance PBR model işi aldığım yurtdışı bir firma,yaptığım ilk örnek iş karşılığında talebim olmadığı halde bana cüz-i de olsa bir ücret ödemişti.İnsan yaptığı işin ve kendinin değerli olduğunu hissediyor.

Fakat bizim ülke ölücü dolmuş,yaptığımız mesleğin hiçbir değeri yok,kimsenin kimseye güveni kalmamış.
Ülke ortalamasının üzerinde 7-8000 tl maaşlar alan patron yalakalarıda bu ölücülere destek veriyor.

Hiç unutmuyorum hyper casual oyun yapan bir firmadaki kreatif direktör cg artistlerin genelini kastederek "sizler harcanabilir elemanlarsınız" demişti.Bu ülkedeki zihniyetin özeti budur.Nokta.
  • 3D Generalist

Çevrimdışı vertexus

  • Üye
  • **
  • İleti: 113
    • Profili Görüntüle
    • Realtime 3D model portfolyom
Merak eden için vektörel çizim portfolyom,stoklarda vectorus nickini kullanmaktayım.
https://www.shutterstock.com/tr/g/vectorus?rid=164388192
  • 3D Generalist

Çevrimdışı stuck

  • Global Moderator
  • Deneyimli
  • *****
  • İleti: 2431
    • Profili Görüntüle
Emeğinize sağlık, fiyatı da oldukça uygun, hatta bedava gibi bir şey. =)

Stok imaj satışıyla ilgili daha önce forumda turbosquid ve diğer platformlarla ilgili de konuşulmuştu. Bu alan gerçekten de odaklanmak üzerine. Zaman ayırmak, güncel konuları takip etmek, çalışmaların özgün ve estetik olması tercih sebepleridir. Çizimleriniz de çok güzel. Satışlarınızda başarılar dilerim. Ben de girişmiştim ama devam etmedim.

Türkiye'de emeğe ödeme yapan çok az yer var ne yazık ki. İş etiği, işi zamanında teslim etmek gibi kriterlerin yanı sıra, iş verenin çalışmayı yaptırdığı kişiye olan vaadini, olumlu olumsuz geri dönüşlerini gerçekleştirmesi gibi karşılıklı uzlaşma gerektiren konular nedense hep çalışanın aleyhine sonuçlanıyor. Bu sadece Türklere özgü bir durum da değil. Deniz aşırı bir ülkede birlikte çalıştığınız kişinin teknik konulardaki bilgisizliğinin faturası da size çıkartılabiliyor. Matbaa işiyle, web ya da tv işinin renk, çözünürlük, format farklılıklarını belirtmeniz, ekstra bilgi vermeniz "şikayet etmek" olarak düşünülebiliyor. Yeni karşılaştım da. =) İşi iptal ettim kime yaptırırsa yaptırsın artık.
  • Illustrator

Çevrimdışı H4run

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 14
    • Profili Görüntüle
    • Harun Gemalmaz | 3D Modelleme Uzmanı
Sizce de "hyper casual" oyun sektörü game artisti değersizleştirip ötekileştirmiyor mu?

Birbirinin çakması olan, sanat yönetiminin, çizim ve 3d yeteneklerinin hiçe sayıldığı, içinde texture bile olmayan,küp ve top zıplattığınız,tamamen verilere, performansa dayalı ve en çokta oyuncunun cebindeki paraya odaklanmış leş bir sektör oluşmadı mı sizcede?

Özgün olmayan oyunlarıyla milyar dolara satılan yerli oyun firmasının haberi duyulduktan ve "bu iş çok kazandırıyormuş aga" söylentileri yayıldıktan sonra ortam bi anda inşaat ve müteahitlik firmalarından bozma startup oyun firmalarıyla doldu.Açık konuşalım bu firmaların sahiplerinin günlük hayatlarında oyun falan oynadığını hatta oyun ve oyunculuk kültüründen bihaber olduğunu düşünüyorum.İşin kötüsü yıllardır kaliteli oyunlar üretmeye çabalayan firmalarda bu trendin peşine takıldı.

Bu tip firmalara başvuran kalifiye 3d artistlere resmen vasıfsız eleman hatta çöp muamelesi yapılıyor.Teklif edilen ücretlerde 2000-2500 tl gibi komik rakamlar yada yıl sonu kardan pay vereceğiz palavrası.

Ha bu arada portfolyo olduğu halde test çalışması istenmesi sonra bir kulp bulup olmadı kardeş demek standart PR faaliyeti olmuş bu şirketlerde.

İşin kolayını da bulmuşlar.Özel üniversitede öğrenci olan adamı bedavaya çalıştırmak varken neden kalifiye artiste kalifiye maaş ödensin ki. Zaten assetler stok sitelerinden bedavaya yada biraz pahalısına bulunuyor, game artistin degeri yazılımcının yanında ne ki.

Ayrıca deneyimsiz olup 3d modelleme,texture,uv konusunda uzmanlaşmak isteyen bir 3d artist adayı texture hatta ışıklandırma bile kullanılmayan projelerde nasıl kendini geliştirecek onuda merak ediyorum.

Taleworlds gibi cesaretli firmaların ülkede çoğalması dileğiyle.

HyperCasual oyun mu yapıyorlar bilmiyorum ama geçenlerde bir Mobil Oyun yapımcısı ile görüşmüştüm discordtan. Adama iş akışlarımı falan gösterdim üstünkörü normalde yaptıklarımı çok fazla insanlara göstermem görenlerde hayranlıklarını dile getirirdi adam benim modellere baktı baktı senin iş akışı bize pek uymaz dedi. Dedim size uyan nedir dedim öğrenir altından kalkarız falan yaptım. Sonra öğrendim ki iki küp low poly binalar v.s. Oturdum hypercasual şehir seti hazırladım yayınladım linkedinde görüp yazmış tekrar görüşelim diye.. Direk ikile dedim. Söylediğin konuya katılıyorum. 3D Artistlik adı üstünde artislik. Game Artistlik işin içine biraz daha oyun literatürünün girdiği daha değişik bir artislik. Hyper Casual biraz daha pratiklik barındırıyor. Ben gördüğümde dağ fare doğurdu demiştim.
  • 3D Generalist

Çevrimdışı Erdinc_GURBUZ

  • Üye
  • **
  • İleti: 333
    • Profili Görüntüle
Biraz geç gördüm konuyu, tüm yazılanlarıda okuma fırsatım olmadı henüz ama, Bazı atlanılan şeyler olduğunu tespit edebiliyorum genel olarak.
Hyper casual oyunlar , günümüz insanının tüketim alışkanlıklarından doğmuş bir oyun yapısıdır, Hızlı üret - daha hızlı tüket. Çokmu çalışıyorsun? Terasta sigaranı tellendiriyorken elin boş durmasın, metrobüste ayaktamı kaldın ( ki bu çok olası bir durum) ozaman sol elin tutunmaya çalışıyorken sağ elin telefonunda olsun  bla bla bla Özetle bu.
Peki aslında tam olarak neyi hedefliyor bu yapı?
Aslında hedef açık, reklam izletmek, bunu durup duruyorken kimse yapmaz ama Örneğin Steam da 450 tl satışı olan bir oyunun en beğenilen mekaniklerini 60 mb boyutlu bir oyunda hemde cep telefonunla deneyimliyorken bu reklamı izlersiniz...
Görsel anlatım ve rahatsız olduğumuz şeyler; Efendim Hyper casual oyunların görsel tarafı gerçekten rahatsız edicidir ve öyle olmak zorundadır, ilginç ama malesef birinci elden söylüyorum durum tam olarak böyle... Şöyle düşünelim : Son kullanıcının önüne iki ayrı oyunun görsellerini koyun, biri mükemmel ve boyutu 300mb diğeri kötü ve boyutu 40-60 mb, Sonuç olarak eğer görselleri iyi olanı tercih edecekseniz beyniniz size şu sinyali verir, evet çok güzel ve bu oyunu oynamak ve sürdürmek emek istiyor ( ama benim okadar zamanım yok ve düzenli olarak sürmeye devam etmek zorunda olduğum bir tarla istemiyorum, diğer hyper casual oyuna bakınca beyniniz direk zamanı öldür, yol bitsin, ve at gitsin mesajı verecektir. Bu yüzden günümüz insanı tıpkı hayatının her saniyesi yapmaya devam ettiği şeyi tekrar ediyor ve kullanıp atıyor hemde çok ok hızlı şekilde.
Sanatçıların şikayetlendikleri şeyler ; Sınırlarımı zorlayamıyorum , kendimi geliştiremiyorum, az maaş alıyorum...
Bakalım durum ne ve biz ne bekliyoruz. Standart bir hyper casual üretim süreci her şey dahil 5 iş günü olmalıdır sebepleri ayrı bir başlık olabilir geçelim, Sınırlarını zorlamak için çok çok yanlış bir ülkede olduğumuzu peşin olarak söyleyeyi, Senelerini Animasyon tarafında generalist  ( artık tam ne demekse bu ) olarak geçirmiş biri olarak net söylüyorum, sanatçının sınırları ile iş ekonomisi birbiri ile çatışır. Zorlama zaman ister ama üretim için o kadar zaman yoktur ve hiç bir zaman gerekli süreyi alamazsın, şirket para kazanacaktır ve sen çok yavaşsın. Kendimi geliştiremiyorum : Ha işte tam bu nokta zurnanın alttan ilk, yukarıdan son deliği, Hyper casual Oyunlar kendini geliştirmek için doğru yer olmayabilir, zira geliştirmek için gerekli detay yüzdesi yukarıda anlattığım sebeplerden dolayı istenmemektedir, direk publisher firmalar bunu kesin ve tartışılmaz şekilde kanun olarak uygularlar, Rahat olsun, stressiz olsun, oyuncuyu yormasın, hafiften kendini zeki hissettirsin yeter, bunun için geometrik şekiller, pastel ama artık  ultra ışıktan ciğeri solmuş renkler, işin bu ayağını anlamam, ayak uydurmam için ciddi zaman harcadım ve şuna kanaat ettim bu işi kesinlikle sanatla ilgisi olmayan bir developer keşfetmiş :)  ama işin ciddi ciddi araştırmaları yapılmış, detaylı test süreçleri geçirilmiş ve noktası konmuş
Az maaş alıyorum ; Efendim kendine saygısı olan bir cg artist 2500-3000 tl ye çalışmamalı, bu teklif edildiğinde ise  direk konuyu kapatmalıdır, zira hyper casual  sektöründe çalışacak kişiden, basic düzeyde modelin yanı sıra, aynı düzeyde animasyon, aynı düzeyde rig beklenir ( gerçi artık bunlar için bile hazır animasyon ve rig siteleri kullanılıyor) sadece sabah kalktı , işinin başına geçti kısmı için bile taksi metre daha iyi bir maaştan açılmak zorundadır. Sanatçılar kendini kötü hissetmesin , Sorun başarısız olmaları değil, inmeyi beceremedikleri düzeydedir. İnebilen için ise gerçekten verimli ve kazançlı bir dönem başlayacaktır. Daha yazacaktım ama yerim dar, şimdilik böyle yani.