Evet, tasi kuyuya ben atayim.
Site'de ozellikle TRT Cocuk projelerinde kimisiyle yanyana calismis oldugum, kimisini sahsen tanidigim bircok arkadas taniyorum.
Herkes TRT Cocuk'un bir sektor olusturmus olmasindan 2008 yillarinda gayet memnun ve umutluydu.
4 Yil icerisinde ne oldu, ne yasandi ki, 2012 yilinda yayina giren calismalar, 2008-2009 yillarinda yayina giren, Keloglan, HIT, Pepee, Nane ve Limon gibi 3d yapimlardan hikaye-anlatim-gorsellik-animasyon olarak daha alt seviyede oldu?
Cille belki gorsel citayi, farkli bir deneme ile baska bir yere tasidi ama bilgim dogrultusunda, Keloglan ya da Pepee gibi bir hayran kitlesi hic olmadi.Yanlis biliyorsam duzeltmenizi rica ediyorum.
(Hazerfen'i ayri tutuyorum cell oldugu icin, emegi ve is akisi hakkinda yeterli deneyimim yok)
Ben kisisel analizlerimiz vereyim :
Calisan sayisi
- TRT Cocuk oncesi bir ekip olarak calismis 3d animasyon ureten kisi sayisi cok azdi, tecrube dusuktu.
- Kisi sayisi artti, tecrube TRT Cocuk ihtiyaclari dogrultusunda gelisti, ama dunya standartlarinda bir katki saglamadi
Calisan haklari, gelir seviyeleri
- Calisanlar haklari hakkinda bilgisizdi, bilgisayar grafiginden para kazanmayi bile ummayan genc arkadaslar, sigorta gibi en temel unsurlari bile onemsemdi is bulabilmek icin.
- Yine ayni durum, calisanlarin uzun mesailerde, ucret almadan calismalarina da sebep olabildi, cunku kimse alternatif bulabilecegini dusunmuyordu.
- Baslangictaki calisan sayisi azligindan dolayi firmalar projelerini bir yere getirmek icin normalin cok ustunde maaslar vererek, gelir dengesini altust etti, yeni yetisen arkadaslarin aklinda fiyat politikasinin yanlis oturmasina yol acti.
- Bu yanlis politika, kucuk capli studyolarin, iyi elemanlar alma sansini imkansizlastirdi.
Is akisi konusunda yetisme - gelisme
- TRT cocuk projelerinde, kisitli sure, butce, tecrubesizlik ve revize gibi durumlardan her studyo, dunyada uygulanan temel animasyon is akislarini bir kenara birakarak, kendi yontemlerini gelistirdiler.
- Bu yontemlerdeki hizli cozumler, farkli yaklasimlar, olusturulan "renderci", "afterci" , "kompozitte cozulur" ,"konseptsiz is o" gibi abuk sabuk terimler, sirkete yeni giren deneyimsiz arkadaslara bu isin dogrusunun bu oldugu izlenimini yaratti, terimler-teknikler-temel kavramlar yanlis ogrenildi.
- Cogu studyo, cizgi film'de olsa isin yonetimine PROJE YONETIMI olarak bakmadi ve bir kilavuz cervevesinde calismayarak, duzensiz, plansiz, bir cizgisi olmayan ve supriz hatalara gebe bir is akisi kullandi.
TRT'nin fiyat ve odeme politikasi
- Bu konunun detaylari en iyi olarak is iliskisine girmis yoneticiler tarafindan bilinse de TRT'nin fiyat taksimetresi hep dusuk oldu, artis yasanmadi.Yasandiysada islerin kalitesine yansimadi, yansitilmadi.
- Rakip bir kurum, cizgi film yatirimi yapmadigi icin, ilk basta yerli yapim acligi yasayan TRT, gunumuzde isin tekeli oldu ve kendine gore sorgulanamaz calisma sartlari sagladi.
- Bir bolum parasi ile bir studyonun ihtiyaci olan yazilimlar bile alinamazken, lisansli programlarla yapilmali kosullari bile konuldu. (yanlis biliyorsam lutfen duzeltin)
- TRT bolumu disinda geliri olmayan firmalar, odemelerin cesitli nedenlerden gecikmesi durumunda calisanlarina borclandi, itibar ve guven kaybetti.
TRT'nin isveren olarak gelisimi
- Baslangicta cizgi film olarak oldukca bilgisiz TRT, 4 yilda bir anda bilir kisi oldu, daha once cizgi film izlememis kisiler,odeme-revize-proje degerlendirme gibi konularda cizgi filmlerin ve studyolarin geleceklerine karar verecek kadar yetkin olduklarini dusundurler, ama aslinda tekel olduklari icin "yetkinlik" degil "yetki" kazandirlar.
Calisanlardaki gelisim ve gelinen durum
- Sektorde calisan yuzlerce kisi, zamaninda is bulabilir miyiz diye kara kara dusunurken, suan alternatiflerle beraber daha kendinden emin hale geldi.
- Fakat bu durum sektorun 2000'lerde cok daha ozverili calisan kitleden , az kaynagi ve geliri olan kitleden daha az cabalayan bir kitleden olusmasina yol acti
- TRT cocuk'a uretilen cizgi filmlerin turkiyede uretilecek isin standarti olarak kabullenip, gelisme durdu.
- Portfolyo ve kisisel gelisimlere harcanan vakit, facebook'ta like ve share ayrilan vaktin yaninda devede kulak kaldi.
- Yine sirketlerin hesap kitap yapmadan uyguladiklari transfer politikalari ile bir anda cok yuksek rakamlara calisan sanatcilar, maas standartlarinin gercekte ne oldugunu ogrenemeden aldiklari maasi fazlasiyla "hakkettiklerini" , gerekcesinin ise "herkesin yapamayacagi bir is" oldugunu iddia ederek bundan 5-10 sene oncesini cabuk unuttu.
Bunlar suan aklima gelen durumlar.
Kirici ya da suclayici olmak istemedim, kapilar arkasinda neler konusuldugun, nasil karaklar alindigini, hangi firmalarin ne sureclerde ne zorluklar-kolayliklar yasadiklarini fazlasiyla biliyorum, bunlara deginmedim, deginmemde, sadece disaridan gozlenebilecekleri yazdim.
Basliktaki gibi 2013 ve sonrasindan degil oncesinden bahsettim, onu da tartismaya birakiyorum.
Fikirlerinizi bekliyorum.