Eğer sadece o başlıktaki şekliyle belirtilip geçilmişse öyle yazılara takılmamak lazım. Emek işi, hele de animasyon çok etkenli bir süreçtir.
Verilen emeğin kompleks yapısı, çıkan sonucun birbirinden oldukça farklı kalitelerde olabileceği ve her tekil işte birbirinden farklı etkenlerin farklı oranlarda yer aldığı bir iş kolunda fiyatlamandırmanın bu kadar basit bir cümleye indirgendiği ilan, reklam veya haberi içeriğini ciddiye almamak lazım.
Bunu yapıyorum diyene de tabii ki saygı duyulmalı. Serbest piyasada kimseyi emeğine biçtiği değerden dolayı eleştirme hakkımız yok. Ancak bu tip örnek(ler) sadece paylaştığınız başlık kısmıyla genellemeye katılamayacak örneklerdir.
Animasyon ve benzer iş kolları için konuşacak olursak; sabit fiyat tüm riskleri, alternatifleri, varyasyonları hesaplayarak en kötü senaryoyu düşünerek belirlediğinizde mantıklı olabilir. Tabii bunları hesapladığınızda fiyat en yüksek değerinden veya ona yakın belirleneceği için müşteriye bunu kabul ettirebilmek zorlaşacaktır.
Bunun dışında, işin parasal kazanımının yanında, prestij, reklam, tecrübe gibi farklı kazanımları da olduğu gerçeğini göz ardı etmemek lazım. Dolayısıyla sabit fakat düşük fiyat vermek de bu kazanımların olduğu durumlarda mantıklı bir yol olabilir.
Bizde oturmuş bir piyasa/sektör olmadığı için bu konuda sorarak veya okuyarak tutarlı rakamlar öğrenmeniz zor. İngilizce arama yaparsanız yurtdışı kaynaklarda yazılan ortalama rakamlar görmeniz mümkün.
Son olarak fiyat belirlerken kesinlikle hesaba katmanız gereken ektenleri iki başlıkta toplayarak bitireyim.
- Sizinle ilgili olanlar: Standart yaşam giderleriniz, kullandığınız programlara ve aldığınız eğitimlere harcadıklarınız, demirbaş giderleriniz, tecrübeniz, iş kaliteniz, çalışma hızınız gibi etkenler.
- O spesifik projeyle ilgili olanlar: Bir dakikalık -örneğin karakter animasyonu- boyunca animasyonda kaç karakterin animasyonunun yapılacağı, animasyonun içeriği(ör: "bir dakikalık bir walk cycle" vs "Bruce Lee - Chuck Norris dövüşü"), karakterlere lip-sync yapılıp yapılmayacağı, dinamik efekt/etkileşim içerip içermediği, kamera animasyonu olup olmadığı, revizyon sayısı ve daha uzmanı olmadığım için bilmediğim bir çok etken.