Gönderen Konu: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi  (Okunma sayısı 47799 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« : Kasım 30, 2008, 13:26:49 ÖS »
Bu forum "Bir firma ile ihtilafim var" baslikli gecmis bir forumda ortaya cikan fikirler dogrultusunda baslatilmistir.

AMACI: Her kademeden sanatcilarin Turkiye`de bu isi yaparken veya baslarken kafasina takilan sorulari ve sorunlari cozmeye yonelik bir sohbet ortami yaratmak, mumkun oldugunca kaynak gosterilip verilen bilgilerle konu ile dogrudan alakali endustri deneyimlerinin etik kurallari cercevesinde tartisilmasini amaclamaktadir.

KIMLER ICIN?
Mezun olanlar, meslege yonelik bolum secme egilimde olanlar, yeni calisanlar, freelanceler, firmalar, deneyimliler ve ilgilenenler icin...

NE ICIN? Is bulma, ucretlendirme, sirket ici sorunlar, eser hak sahipligi, calisma kosullari, sanatcidan beklenenler, ve gorev tanimlari konularinda yardimci olabilmek icin.

Bu foruma sadece ve sadece amaci ile ilgili, rencide etmeyen bir bicimde, iki kere dusunerek, ozgurce tartismaktan korkmayarak, bilgi aktarmaya yonelik yazi yazarsaniz basimizin uzerinde yeriniz var. Yok, ifsa edici, santaj yapmaya yonelik, konu ile alakasiz, kavgaci, kirici, firsatci bir uslupla katkida bulunursaniz butun tadimiz kacar. Bu forumun nihai hedefi, cogumuzun ortak hedefi ile ortusen, ulkemizde canlandirma film endustrisinin gelismesidir. Lutfen bu hedefe layik olmaya calisarak yazalim...

(Kaynak gosterilmis olan bilgiler ayrica degerlidir, bunlari gonderebilenlere simdiden cok tesekkurler; bu forumun bir sticky olabilmesi dilegiyle...:)

Jeff Treves
« Son Düzenleme: Aralık 14, 2008, 21:15:57 ÖS Gönderen: jeffparadox »



Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #1 : Kasım 30, 2008, 13:28:50 ÖS »
Osman Safi`nin katkisi:

geçen bi makale okumuştum, ama nereden dallandığımı bi türlü anımsayamadım...

"TASARIMCILARA EN ÇOK SÖYLENEN 10 YALAN"

idi ismi... üyesi olduğum başka bir haber grubundada geçince... üşenmedim aradım taradım... buldum... paylaşmak istedim, belki sinefx'te geçmiştir ama tekrar kalıcılığı arttırır derler

(google'dan aratarak ekşisözlük üzerinde buldum.... oradaki metni aynen copy+paste yapıyorum)

+ + +

başlığı "tecrübesiz artist ve tasarımcılara en çok söylenen 10 yalan" olarak çevrilebilecek, bir deneyim kazanma yazısıdır. ilginç olan şudur ki, demek bütün dünyada aynı yalanlar söyleniyormuş, aynı şekilde kafaya alınıyormuş insanlar.

1 "bu seferkini ucuza (veya bedava) yap, bir sonrakin de telafi ederiz."
saygıdeğer hiçbir firma veya işadamı daha sonra telafi edileceği umuduyla emeğini ve zamanını bedavaya vermez. bir tesisatçıya "hadi gel. lavaboyu bedavaya ver. yerine monte et. bir daha lavaboya ihtiyacımız olduğunda bu seferkini telafi ederiz." dediğinizi hayal edebiliyor musunuz? size kahkahalarla güler. büyük ihtimalle önemli bir iş olduğunda tekrar sizi aramazlar.

2 "son ürünü görene kadar bir kuruş bile ödemeyiz."
bu müşterinin size avans almaktan vazgeçmeniz için yem atmasıdır. neredeyse tüm iş kolları depozit veya avans gerektirir. müşterinizle yürüyen bir iş ilişkisi oluşturduğunuzda farklı bir anlaşma yapabilirsiniz. ama yeni bir müşteri, tanışmanın hemen ardından, ilk eskizlerinizi ücretini ödemeden istememeli.

3 "bu işi bizim için yap, piyasada tanınırsın. işler oluk gibi akar."
balon. bir tesisatçıya "bu lavaboyu tak arkadaşım. ardından bir sürü iş alacaksın" deyin. tesisatçının cevabı "yani işi iyi bir şekilde yapsam bile, fark edilmek için bedavaya mı yapmam gerekiyor? o zaman kayda değer olmaz ki." olur. ayrıca işi yaptıran kişi, herkese normalde işin (x) liraya mal olduğunu ama kendisi gibi parlak iş adamının bedavaya yaptırdığını böbürlenerek anlatacaktır. eğer arayan olursa, onlarda aynı bedeli veya daha iyisini bekleyeceklerdir.

4 eskiz ya da konseptlere bakarken "seninle çalışıp çalışmamaya henüz karar vermedik. ama sunumu burada bırak ben ortağımla/yatırımcımla/karımla/patronumla görüşeyim."
sunumunuzu teslim ettikten 15 dakika sonra bunu söyleyen kişinin vermiş olduğunuz konsept ile diğer tasarımcıları telefonla arayarak fiyat teklifi isteyeceğinden emin olabilirsiniz. geri aradığınızda fiyatlarınızın çok yüksek olduğu ve "ali uçurur tasarım – tanıtım" firmasının işi aldığını öğrenirsiniz. onlar neden daha ucuz olmasınlar ki? siz saatler harcanmış tasarım ve danışmanlık emeğinizi bedavaya verdiniz.
anlaşmaya varana kadar, yaratici hiçbir çalişmayi müşterinin ofisinde birakmayin.

5 "iş iptal olmadi, sadece ertelendi. hesabı açık bırakın bir iki ay sonra devam ederiz."
hıııım. büyük ihtimalle etmez. iş duraksıyorsa muhtemelen ölüdür. o zamana kadar yapılmış işin ücretini almamak da büyük bir hata olur. iki ay sonra aradığınızda bambaşka biri o iş için atanmış olabilir ve tahmin edin bu yeni adam sizin adınızı hiç duymamış bile olabilir.

6 "sözleşme mi? biz arkadaş değil miyiz? aramızda saçma bir sözleşmenin lafı mı olur?"
tabi ki arkadaşız. ta ki bir şeyler yanlış gidene ya da yanlış anlaşılana kadar, sonra sen takım elbiseli pislik, ben de aptal tasarımcı olurum. o zaman da sözleşmenin şart olduğunu anlarsınız. tabi yaptığınız iş için para ödenmesini beklemiyorsanız orası başka. saygıdeğer her iş sahibi işi kâğıda döker. siz de yapmalısınız.

7 "faturayı iş üretildikten/basıldıktan/uygulandıktan sonra kesip gönder."
eğer uygulamasını siz yapmıyorsanız faturayı göndermek için neden alakasız bir tarihi bekleyesiniz ki? işinizin arkasında duruyorsunuz değil mi? dürüst iş yapıyorsunuz değil mi? neden siz ilgilendirmeyen bir teslim tarihini de bekleyesiniz ki? tasarımınızı teslim ettiyseniz ve tasarım kabul edildiyse faturasini kesin. belki bu sadece başka bir bekletme taktiğidir. eğer müşteri tasarımınız üretilene/basılana/uygulanana kadar bekletiyorsa daha sonra ortaya çıkabilecek sözleşme dışı değişiklikleri size ücretsiz yaptırabilmek için paranızı ödemiyor olabilir.

8 "senden önceki xxx liraya yaptı"
bu tamamıyla sizinle alakasız bir söylem. eğer bir önceki o kadar iyi iş çıkarsaydı şu anda onunla konuşuyor olurlardı değil mi? bir öncekinin ne kadar ücret aldığı sizin için hiçbir anlam ifade etmemeli. çok düşük ücret talep edenler, bu iş alanından yakın zamanda çıkar (iflas eder veya iş değiştirmek zorunda kalır) ve bir başkası iş için tutulur. dürüst bir fiyat belirleyin ve kararlı olun.

9 "bizim bütçemiz xxx lira" diyen firmalar
inanılmaz! bir adam araba almak istediğine karar veriyor ve daha araştırma yapmadan veya sağa sola sormadan ihtiyacı için gerekli olan arabanın fiyatının ne kadar olduğunu biliyor. büyük ihtimalle hayır. belli bir büyüklükteki iş, belli bir miktarda ücrete denk gelir. eğer onların daha az paraları varsa, siz de daha az çalışma karşılığında işi alabilirsiniz. fakat daha az para alacağınız için daha az çalışacağınızı anladıklarından emin olun. daha az alternatif sunun, basitleştirin, işin farklı kısımları için farklı firmalarla çalışmalarını önerin.

10 "finansal problemler yaşıyoruz. bize bu işi yap. biz para kazanalım sana paranı ödeyelim."
elbette. yalnız para kazandıkları zaman ödeme yapılacaklar listesinde en aşağılarda olacağınızı bilin. eğer bir firma başlarının belada olduğunu kabul ediyorsa, emin olun itiraf ettiklerinden daha da kötü durumdadırlar. öyle olsa bile siz banka değilsiniz. ayrıca onların muhasebesini kontrol edemezsiniz. eğer bir firma bankadan ya da kredi firmalarından para alamayacak duruma geldi ise, neden onlara siz kredi veresiniz ki? tasarımınızı teslim ettikten sonra elinizde hiçbir kozunuz kalmaz. iyi niyetlerle hareket etmek isteseniz bile bu sizin için kayıp bir iş olacaktır. ama yine de riske girecekseniz, beklediğiniz için ek ücret talep etmelisiniz. bankalar faiz alıyor, siz de almalısınız. büyük ihtimalle size bu şekilde bir öneri gelmesinin sebebi de sizin ücretinizi vermek için bankadan kredi çekip faiz ödemeyi istememeleridir.

bu liste ile sizi paranoyak yapmak ya da deli etmeyi amaçlamıyor sadece bazı fantezilere gerçeklik şırınga etmeye çalışıyor.
iş hayatında sizin gibi olmayan insanlarla uğraşmak zorundasınız. kendilerine ait çıkarları ve sizden farklı davranış biçimleri var. her türden çalışma/iş/para durumu için istekler, problemler, sorunlar ve tartışmalar olacaktır. bir çok defa iyi niyetlerle hareket eden profesyonelin g.t gibi ortada kaldığını gördüm.

bütün bunlarla uğraşırken nasıl yaratıcı işler ortaya çıkarabilirsiniz?
güzel soru. işte bu yüzden eğitim önemli. eğitiminiz sırasında tasarımla kendi seviyesinde başa çıkmanız gerekirken ve tasarımı çevreleyen saçmalıklarla da ayrı ayrı ilgilenmek durumunda kalırsınız. eğer sizi zorlayan öğretmenleriniz varsa, yapacağınız çalışmaya para ödeyeceğini söyleyen bir iş adamı ile karşılaşana kadar bekleyin. o zaman "talepkar"ın anlamını öğrenirsiniz. daha sonra sizi zorlayan ve yaptığınız işten zevk almanızı sağlayacak nasırlara yol açan öğretmenlerinize teşekkür edeceksiniz.

sonuçta iyi bir tasarımcı olmak, ticari çalışmanın sadece %25'lik bölümüdür. eğer sizin ilgilendiğiniz kısım bu ise kendinize bir iyilik yapın: profesyonel pisliklerden birine dönüşmeyin.

sizinde yaşadığınız tecrübeleri duymak isteriz. eğer eklemek istediğiniz yalanlar varsa yorum yazarak paylaşabilirsiniz.

mark w. lewis'e ait olan yazının ingilizce orjinalini jeremy sutton'nun painter creativity sitesinde bulabilirsiniz


« Son Düzenleme: Aralık 23, 2008, 11:40:03 ÖÖ Gönderen: jeffparadox »

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #2 : Kasım 30, 2008, 13:29:34 ÖS »
Çok yararlı anekdotlar olduğunu düşünüyorum. Kaynak verilmesi de ayrıca önemini artırıyor. 5 tane de benden olsun...

11 "o tasarımlar sana ait değildi, o yüzden senin yaptığın işçiliğin (model/animasyon/ışık/matte painting) hakları da bize ait" Bir firma ile "gizlilik sözleşmesi" yapmadığınız sürece, hatta herhangi bir şeye imza atmadığınız sürece, işin tüm hakları size aittir. İş için bir ödeme almışsanız eğer, ticari haklarını anlaşmanıza göre elinizden çıkarmışsınızdır. Uluslararası platformda sanatçının, henüz üretim anında, hakkını korumak için devreye giren yasalar var. Bir şeyi ürettiğiniz anda o sizindir, bunun için para aldıysanız ve haklarını bu para karşılığında teslim ettiyseniz (work for hire) bu, o işi sadece ticari amaçla kullanamayacağınız anlamına gelir. Yani ondan para kazanamazsınız ama sergileme hakkını her zaman ve yerde saklı tutarsınız. Ancak ve ancak firma size buna karşı olan, veya işi sadece yayınlandıktan sonra sergileyebilme hakkı tanıyan bir kağıt imzalatmışsa durum değişir. Kaynak dosyaları bu durumlarda en büyük kanıttır... Ben yine de garanti olsun diye her başladığım işte, yapacaklarımı istediğim zaman istediğim yerde sergileyeceğimi belirtirim. Yayına girecek bir iş ise o tarihten sonra sergilerim.

12 "o tasarımları sen yapmadın ki, biz yaptık!" Düpedüz fikir çalmaya yönelik bu gibi durumlarda alınabilecek önlemlerden en basiti ve ilki: Yaptığınız işin çıktılarını bir zarfa koyun (CD-DVD-Print out...), zarfı sıkıca kapatıp tam kapakla zarfın birleştiği yere postaneden mühür vurdurup kendi evinize postalatın. O zarfı hiç açmayın. Mühürlü ve tarihli olduğu için size herhangi bir dava açılması durumunda o ürünün ilk sizden çıktığana dair kanıttır o zarf. O zarfı mahkemede hakime teslim ettiğiniz anda en temel "copyright" kanıtını sunmuş olursunuz...





13 "sen bize bir kaç örnek yap, beğenirsek işi sana vericez" Aman sakın! Bir fabrika düşünün işçilere diyor ki, sen birkaç örnek yap, beğenirsek seni işe alıcaz. Başka hiçbir iş kolunda olmayan bir çalışma biçimi, ve tabi işi de siz almıyorsunuz genelde. Sanatçı olarak sizin yapmanız gereken bir ön ödeme, veya anlaşma olmadan kağıda bir çizik dahi atmamak olmalı. Çünkü siz örnek yapmaya başladığınız anda zaten çalışmaya başlamışsınızdır; vakit, emek, ve yetenek harcıyorsunuz demektir. Yapılan işi beğenmezlerse bu onların bileceği iş, siz görevinizi yapmışsınızdır zaten. Yoksa niye senelerce kasıp kendimize portfolio - demoreel hazırlıyoruz? İnsanlar ne yapabildiğimizi önceden anlayabilsinler, bize ona göre iş versinler diye değilmi?




14 İlk defa Türkiye'de karşılaştığım başka bir durum ise: Bir anlaşma yapıp işe giriyorsunuz, 1 ay çalıştıktan sonra size "beklentilerimizin altında çıktın..." denerek ücret indirimine gidilmek isteniyor. Pardon ama insan bunu küfür gibi alıyor, çakallıktan başka birşey değil. İşe alırken portfolioma bakmadınız mı? Neler yapabildiğimi aşağı yukarı görmediniz mi? İşimden memnun değilseniz bunu bana söylersiniz ve 15 gün süre verirsiniz, ve ben de siz de çalışacak başka seçenekler aramaya başlarız. En azından ben böyle bir şeyle karşılaştığımda böyle hissediyorum.

15 "Sen kapidan ciktigin an 20 kisi kapida bekliyor" Iste, bu sektorde calisan arkadaslara tavsiye verirken ben hep bu cumleyi kurarim. Derim ki: Arkadaslar, bunu diyen bir patron karsiniza ciktigi zaman sakin itibar etmeyin! Cunku oyle bir sey yok, bu sadece bir yanilsama. Calisacak iyi bir firma bulmak ne kadar zorsa, calisicak iyi eleman bulmak da o kadar zordur. Ama patronlar iste hep bu cumleyi kurarak, size tersiymis gibi bir psikolojik baski kurarlar. Emek de boyle somurulur.

Ben bir is yerinde en az 3-4 ay calismissam, isyeri benden memnun, ama ben ondan memnun degilsem, ben o kapidan ciktigim an birakin 20 kisiyi, bir kisiyi bulabilirse hemen opsun basina koysun. Neden? Cunku ben o firmada 3-4 ay calismisim, iletisim kurmusum, sistemini ogrenmisim, ve is uretmisim. Oraya giren birinin alisma suresi en az 1 aydir bir kere, o da benim kalibremde bir eleman ise eger. Ve inanin, ihtiyac oldugunda iyi eleman bulmak sanildigi kadar kolay degil. Cok studyo gezdim, acilar icinde kivranan o kadar cok patron gordum ki...

-J.T.


« Son Düzenleme: Nisan 27, 2009, 18:54:44 ÖS Gönderen: jeffparadox »

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #3 : Kasım 30, 2008, 13:32:39 ÖS »
8Bit diyor ki: "Bi firma için yaptıyorum bu modeli. Anlaşabilirsek animasyonlarını da ben yapıcam da, verdiğim fiyatı  yüksek buldular :) Animasyon için beklemedeyim."



Soru: Nasil fiyatlandirmali?

Cevap: bu arada freelance animasyon fiyatlandirmasi ile ilgili bir kaynak yollayayim. bir cok yerden alinmis bilgileri bir araya toplamislar.. Bu fiyatlari alabilmek cok zor olabilir (bunlar tamamen bitmis cok profesyonel isler icin fiyatlar zaten) ama bir baslangic noktasi olmali dusunmek icin:

http://answers.google.com/answers/threadview/id/784826.html

Bu arada, "Burasi Amerika mi kardesim? Burda boyle ucretler yok" diyenlere sakin itimat etmeyiniz. Hepi topu 1 sene once New York`dan Istanbul`a geri tasindim ve; ne taksi ucretlerinin, ne ev kiralarinin, ne de yasam ve luks masraflarinin New York`dan hic bir farki yok Istanbul`da. Hatta Istanbul bazi konularda New York`dan bile daha pahali!!! Bu soyledigim abarti degil, tamamen gercektir. Siz yiyip icip yasarken New York paralari odeyeceksiniz, sonra kazanirken de "Turkiye" paralari kazanacaksiniz. Olmaz oyle sey, bunun icin de savasip standartlari piyasaya oturtmak lazim arkadaslar...

-J.T.
 
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2008, 17:11:21 ÖS Gönderen: jeffparadox »

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #4 : Kasım 30, 2008, 13:34:53 ÖS »
Soru: Animasyon fiyatları bu sayfada çok açık bir şekilde hazırlanmış. Bu konuda sıkıntı çekilmez, acaba bunun gibi hazırlanmış karakter veya herhangi bir nesnenin modellemesi ile ilgili fiyatlandirmaları belirleyen bir link verebilirmisiniz bana? Modelleme fiyatları hakkında pek bilgim yok, mesela ben yabancı bir müşterinin $340'a vermiş olduğu yalnızca bir karakater büstünün modellenmesinin fiyatına bu modellemenin nekadar süreceğini göz kararı hesaplayarak 500 veya 400 olması gerektiğni düşünebilirim ama tam olarak bilemiyorum bununla ilgili çok net fiyatlandırma bilgilerini nereden bulabilirim?.....

-eydi

Cevap: Selamlar eydi. Modelleme konusunda bir arastirma yapmadim acikasi, ama ona da bakar ve bir seyler bulabilirsen gonderirim tabiki.

Bu arada yanlis anlasma olmasin arkadaslar, bu fiyatlar ta konsept tasarimlarindan tamamlanmis ise kadar olan emek icin verilen fiyatlar oldugunu zannediyorum. Yani bu fiyati aldiginizda musteriye isi tasarlamali, modellemeli, giydirmeli, aydinlatmali, anime etmeli, ve finalledikten sonra tum projeyi teslim etmeniz gerekir. Ses isini sizin yapmaniz gerektigini sanmiyorum, o ayri bir konu cunku.

Bu tip fiyatlandirmalari yapabilmek icin izlenen genel bir yontem onerebilirim. Yasam masraflarinizi hesap edin, bunun icinde 1 ayda yaptiginiz tum harcamalar olsun. Kira, ev, isitma, gezme, yeme, icme, sinema, kitap. Diyelim ki ayda 3.000 lira kazanmaniz gerektigine kanaat getirdiniz, tabi o kalitede is yapabildiginizi var sayiyoruz, bu rakam inebilir de cikabilir de. Normal bir calisma suresi haftada 40 saattir, gunde 8 saat (haftanin 5 gunu), ayda yaklasik 170 saat eder bu. Istediginiz maasi saat sayisina boldugunuzde, saatine kac para kazanmaniz gerektigi ortaya cikar zaten. Bir ise baktiginizda assagi yukari ne kadar zamaninizi alabilecegini hesaplayip ona gore fiyat verebilirsiniz. Boylece toplu anlasilan fiyatlarin muhtemel olan goz boyama riski de ortadan kalkmis olur. Atiyorum, bir isi saati 5 liraya yapmazsiniz, cagimizin en ileri teknolojilerini ogrenerek cok komplike bir sanat formunu icra etmek icin bu olu esek fiyatidir, sadece iyi bir bilgisayara sahip olmak icin harcadiginiz zamani ve parayi dusunun...

Buna istinaden aklimda kalmis bazi animator saat ucretlerini verebilirim, burdan yola cikarak modelleme ve texturing fiyatlarini   assagi yukari anlayabilirsiniz. Animasyon 10 lira ise modelleme 7-8, Technical Director de 12-13 liradir assagi yukari.

Junior karakter animator: 20YTL/saat
Mid-level karakter animator: 40YTL/saat
Senior karakter animatoru: 60YTL/saat
(Bunlar normalde $ olmali, ama hadi biz yine de gercekci olalim:)

Junior Animator: 2-5 sene ciddi produksyon deneyimi
Mid-level Animator: 4-7 sene ciddi produksyon deneyimi
Senior Animator: 8-10 sene ve uzeri ciddi produksyon deneyimi

Bu rakamlar 3 assagi 5 yukari oynayabilir tabi, ama dusunmeye baslamak icin iyi bir cikis noktasi...

-J.T.
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2008, 17:10:32 ÖS Gönderen: jeffparadox »

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #5 : Kasım 30, 2008, 13:36:12 ÖS »
eydi icin konuyla alakali bir kac link: http://www.ablstudios.com/PriceSub/3DModPrice.html
(model yapan bir firma, burada cok temel bir fiyat verilmis, gerisi icin iletisime gecin diyor)

http://www.turbosquid.com/
(burasi model satan en unlu site, burayi bir gez bence, en iyi fikri burdan alirsin)

http://forums.indiegamer.com/archive/index.php/t-8984.html
(bu forumda da konuyla ilgili birkac insanin tartismasi var, sanirim dunyanin her yerinde spekulatif bir konu

Ben yine de saat hesabiyla git derim :)

-J.T.
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2008, 17:12:24 ÖS Gönderen: jeffparadox »

Çevrimdışı eydi

  • Üye
  • **
  • İleti: 828
    • Profili Görüntüle
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #6 : Kasım 30, 2008, 15:00:44 ÖS »
jeffparadox

Link için teşekkürler. Ben genellikle turbosquid.com'a bakıyorum
ama oradaki bazı modeller için fiyatlar çok fazla abartılı gibi.

Fiyatlandirma konusu gerçekten çok büyük sıkıntılı. Bununla ilgili biryerlerde genel bir fiyatlandırma tablosunun hazırlanmış olması 
gerekmiyormu? Düşünüyorumda ilk modellediğim karakter işlerinin fiyatını hep göz kararı düşünerek belirledim (verdiğin fiyatı firma tabiki hemen kabul ediyor (mesela biri bu iş için sana verecağim fiyat ancak şu kadar liradır diyor)) Şimdi bakıldığında o modellerin daha yüksek fiyata modellenebileceğini görebiliyorum Bu yeni başlayanlar için geçerli tabiki ama işe her yeni başlayan kişi modelin fiyatını bu şekilde belirlerse sonuç pek iç açıcı gibi görünmüyor.

« Son Düzenleme: Kasım 30, 2008, 15:20:53 ÖS Gönderen: eydi »

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #7 : Kasım 30, 2008, 15:42:53 ÖS »
Bu pratikte hep boyledir eydi. Kimisi ilk baslarda daha ucuza is yaparak kendini gelistirmeyi secer (burada onemli olan onune gelen her seyi yapmak degil, bari gitmek istediginiz cizgideki projeleri almaktir,) kimisi de ben belli standartlarda is yaparim, ve belli fiyatlarin altinda calismam der. Projeler konusunda daha secici olur, daha az is alir.

Keske her soru hakkinda bir cizelge yapilmis olsa. Bazen olmayabiliyor. Ama ulasabildigimiz kadar kaynaga ulasip oralardan aldigimiz bilgileri harmanlayarak belli sonuclara ulasabiliriz...

Çevrimdışı osman safi (herbap)

  • Uzman
  • ****
  • İleti: 6931
    • Profili Görüntüle
    • ortaya karisik
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #8 : Aralık 01, 2008, 04:18:44 ÖÖ »
ellerine sağlık jeff iyi toplamışsın anektodları :)...

modelleme fiyatlarını turbosquid'e göre veriyorum bende bazen ama şöyle düşünmek lazım... turboya koyduğun model 1den fazla satılabilir... ama müşteriye yaptığın model bir kere satılır... atıyorum turboya 100 liraya koyduğun modeli müşteriye 3-4 katı hatta daha fazlasına satmak gerekir... çünkü tek satıştır

benzeri örneğe, templatemonster.com'dan da bakılabilir... çoğul satışda 50-100 dolar arası olan şablonları unique alım fiyatları (yani ben aldıktan sonra kimse almasın... bir bağlamda müşteriye özel tasarım gibi düşünelim) 1000-2000 dolar arasıdır... çoğul ile tekil arasında uçuruma bakınız...

stock resim arşivleri için benzer bir durum söz konusudur... microstock sitelerinden tanesi 2-3 dolara resim alırken, gettyimages gibi sitelerde tanesi 200-300 dolara çıkabilir... yada çoğul satışlarda cd'si 200-300 dolar olabilir... ama tutupta bu resmi benden başkası kullanmasın derseniz, yıllık kirası 2000-3000 dolar hatta daha fazlasına çıkabilir...

son olarak demek isterimki... her ne kadar taban / tavan fiyat listesi olsada... fiyatlar işe göre değişir...
  • 3D Generalist

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #9 : Aralık 01, 2008, 11:54:36 ÖÖ »
Cok dogru bir tespit, tamamen katiliyorum... Tesekkurler!

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #10 : Aralık 16, 2008, 16:40:18 ÖS »
Turbosquid.com da model satışı ve ödemeler...

Bundan iki yıl önce daha yeni yeni model çizmeye başladığımda alternatif gelir elde etme üzerine nette bir sürü araştırma yapıyordum. tr3d´de yurt dışında da çalışan üstadlar olduğu için bu forumda da dahil olmak üzere bir sürü forumda topic açıp herkese bu sitede nasıl satış yapılır, geri ödeme şartları doldurulması gereken formlar vs vs üzerine bir sürü soru sordum. Şansmıdır bilemem bir tane bile bilen adam denk gelmedim. Neyse ben öğrendiklerimi öğrenmek isteyenlere aktarayım gerisi mühim değil.

www.turbosquid.com da ilk sayfada yer alan MEMBER linkinden kendimize bir üyelik alıyoruz ve bütün bilgileri Türkçe karakter kullanmadan eksiksiz ve doğru bir biçimde dolduruyoruz. Ödemeler için istenen V8BEN forumunu kafaya takmayın. Amerikan konsolosluğundan vergi numarası almak 450$ falan. Zaten elinize ilk ödemede o kadar para geçecek. O yüzden hiç gereği yok. 2 yıl önce paypal.com kredi kartına ve Türkiye´ye ödeme yapmadığı için geri ödemede 250$ ve üzeri için çek´i işaretlemiştim. Elime direk para geçmesini istiyordum. Artık paypal.com dan ödeme yapılıyor. %5 komisyon alınıyor. paypal.com da hesap açıp internet kullanımlı bir kredi kartı edinin ve o hesap ile ilişkilendirin.

Çek geri ödemelerinde tahsilat çeki gönderiliyor. Aşağıda fotoğrafları var. Bunu bankanıza götürüyorsunuz. Ben hesabım İş bankasında olduğu için oraya götürdüm. Çekimi bozdurmak istiyorum diyorsunuz. Size döviz hesabı açıyorlar. Çekin bozdurma masrafı 50YTL + 20$. Siz turbosquid.com da satış yaptığınızda zaten gelirin yarısını turbosquid.com kesiyor. Kalandan %5 Amerikan hükümeti vergi kesiyor. Gelen çekten banka bu kadar komisyon kesiyor. 800$´lık satıştan cebinize 250-300$ anca giriyor. Bu yüzden gözden çıkardığınız modelleri sadece paypal.com kullanarak internetten yapacağınız alış verişler için satışa çıkarmnızı öneririm. Onun dışında ciddi bir gelir kaynağı sağlayacak bir sistem değil.

Biz bu sattığımız modelleri aynı zamanda yaptığımız oyunlarda kullandık. Zaten ücretsiz olarak sunduğumuz bu modelleri paraya çevirmiş olduk. Kazancımız birkaç 100$ ve deneyim.

Bu şekilde bir zarf ile çekiniz geliyor:


Çekin ön tarafı:


Çekin arka tarafı:


Not: Bu bilgiyi kendim gibi bu konuları birinci ağızdan öğrenmek isteyen arkadaşlar için verdim. Zamanında yok falanca arkadaşım sattı böyle yok şu sattı böyle diye abuk subuk insanlar beni yönlendirmişlerdi. Yeni arkadaşlar o tür kişilerle muhattap olmasın zaman harcamasın diye ilk akla gelen soruları burada cevaplamış oldum.

-GARYOSAVAN

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #11 : Aralık 16, 2008, 16:41:51 ÖS »
İlk mesajın 2 inci paragrafında, 450$ ile ilgili birşeyler yazılmış. Ayrıca turbosquidin sayfasından, v8ben in olmaması halinde %30 luk bir kesinti olur gibi, birşeyler aklımda kalmış.


450$ açıklığıa kavuştukdan sonra, aşağıdaki 2 modeli bitirip, satış işini denemek istiyorum.
Gerçi modeller ile ilgili, kafamda bolca soru işaretleri var ama, siteyi (satılan modelleri) incelemeden, burada sormak olmaz sanırım

-Deadbeat

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #12 : Aralık 16, 2008, 16:42:30 ÖS »
450$ Amerikan konsolosluğuna gidip V8BEN formu almak için USA'dan vergi numarası alma işlemi oluyor. %30 kessin daha iyi walla. Kim kaybetmişki 450$'ı ben bulup verecem.

-GARYOSAVAN

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #13 : Aralık 22, 2008, 14:18:04 ÖS »
Ne demek Engin kardesim :)

Eminim senin de paylasacak bir iki deneyimin vardir, aklina gelirse cekinme...

Kolay gelsin

Çevrimdışı eminizmir

  • Üye
  • **
  • İleti: 52
    • Profili Görüntüle
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #14 : Aralık 23, 2008, 06:43:49 ÖÖ »
Verien paylaşımlar için yürekten teşekkürler.
İşverenin karşısında planınız (ödeme planı ve sözleşme şartlarınız)yoksa tek kelimeyle harcanamamanız mucizedir.
İşveren karşısında kendi kuralları olan işi bilen sorumluluğunun farkında havası veren ciddi görünmek hatta ve hatta sizinde (-doğaldırki) şartlarınız olmalı. Böyle göründüğünüz sürece işvereninde size karşı güveni artar.
Aslında bu söylediklerim heryerde olan genel şeylerdir. Öyle müşteri karşısında disiplinsiz şartsız şurtsuz bir iş yapılması bence bana bir tek şeyi ifade ediyor;
"ne iş olsa yaparım abi, kömür taşırım, hamallık yaparım, animasyon yaparım sobayıda yakarım ne iş olsa yaparım abi...."

Sözlerimde kabalık etmişsen af ola, uyarırsanız düzeltirim ama yukarıda  dediğim gibi eğer ben işveren olsam benim karşımdaki kim olursa olsun ciddiyet ve farkındalık ararım. Yaptığı işi bilen kendi şartları ve prensipleri olan ciddi duran insan ararım. Böyle insanlar güvenilir insanlardır. Güvenebileceğin insanlara ve işini iyi yapan insanlarada her zaman iş verilir düşüncesindeyim.

saygılar..

Çevrimdışı osman safi (herbap)

  • Uzman
  • ****
  • İleti: 6931
    • Profili Görüntüle
    • ortaya karisik
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #15 : Aralık 23, 2008, 10:34:51 ÖÖ »
iyi demişsin... katılıyorum,
hatta sizin ciddi ve prensipli davranmanız müşteriyi hizaya getirebilir...
  • 3D Generalist

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #16 : Aralık 23, 2008, 11:34:10 ÖÖ »
Hehehehe, eminizmir, kabalik falan goremedim, cok guzel ozetlemissin. Yorumun icin tesekkurler.

Anlattigin seyi saglayabilmek icin, bence, bir sanatcinin gercekten neyi yapmak istedigini kesfetmesi de gerekiyor. Bu isin yarisidir, kalani arastirma ve kendini gelistirme...

Bu meslege adim atarken bazen bana soruyorlar: Hangi dala girsem? Neyi yapsam daha cok kazanirim? Ne tarz projelerde calismaliyim?

Ben tuccar ruhuyla bu isi yurutmedigim icin cevabim hepsine ayni oluyor: Neyi yapmaktan en cok hazzi aliyorsaniz, zamanin nasil gectigini anlamiyorsaniz onu yapin! Insan sevdigi seyi yapmaktan sikilmaz ve yorulmaz, en cok zamani ve dikkati sevdigi seye harcar. Severek yaptiginiz ve emek harcadiginiz seyde de en ileri gidersiniz, ve sonunda en buyuk getiriyi ondan alirsiniz. Bence vucut dilinin anlatim gucune asik bir insan, maasi daha yuksek diye animator olmayi secmis birinden daha ileri gider. Cunku biri sadece is saatleri icinde meslegiyle ic icedir, digeri ise gece uykularinda bile kurtulamaz ugrastigi seyden...

Meslegine boyle bir sevgiyle bagli olan insan, ona saygi da duymaya baslar, ve baskalarindan ugraslarina saygi duymasini bekler. Bu ozguvenle isverenin karsisina cikmis biri, tam da tarif ettiginiz gibi kendini ezdirmez, bunu karsisindaki insana hissettirir. Ve zaman icinde sergiledigi durusun meyvelerini de toplamaya baslar...

Çevrimdışı georgeamca

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
    • Profili Görüntüle
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #17 : Mart 11, 2009, 16:57:31 ÖS »
Selamlar,
Matte Painting ücretlendirmeleri hakkında bilgisi olan var mı?

2D ve 3D işler olacak ve compositing dahil.

Çevrimdışı jeffparadox

  • Üye
  • **
  • İleti: 381
    • Profili Görüntüle
    • JEFF TREVES PORTFOLYO
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #18 : Mart 11, 2009, 17:27:51 ÖS »
Turkiye'de matte painting'in nasil ucretlendirildigini bilmiyorum acikcasi. Bu forumda onceleri anlatilan saat hesabini her turlu is icin kullanabilirsiniz aslinda... Bunun disinda ben sahsen matte painting icin 500-2000TL arasi fiyat verirdim diye tahmin ediyorum. Resmin cinsine ve boyutuna gore. 500TL talep edecegim is toon tarzinda stilize edilmis olur, ve 1024 pixel'den buyuk olmazdi muhtemelen. 2000TL talep edecegim bir is ise daha gercekci, ve HD formati boyutlarinda olurdu...

Cok saglam bilgiler olmadi ama en azindan bir fikir verebilir belki...

Çevrimdışı georgeamca

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
    • Profili Görüntüle
Ynt: Canlandirma Film Sanatcisinin Endustri Rehberi
« Yanıtla #19 : Mart 11, 2009, 17:42:12 ÖS »
Teşekkürler Jeff.